Kickoff, ja tack!


När jag först fick reda på att vi skulle ha en kickoff var jag jättepositiv. ”Vad roligt!”. Men som jag tidigare sagt tycker jag det är oacceptabelt att man lägger 90 000 kr på EN träff över en helg. Att ha flera träffar över våren och sommaren för de pengarna är betydligt mer logiskt.

Enligt information jag fått har man valt att hyra en kursgård för 50 000 kr. Hur försvarar man detta?

Rent allmänt finns det väldigt lite transparens av planeringen och utgifterna för kickoffen. Var finns detta presenterat och förklarat?

När jag, precis som Tess, igår fick reda på att man kunde få iväg riksdagsgruppen till Bryssel för endast 10 000 kr(+ersättning från EU, genom Christian Engström) blev jag förvånad att man inte nappat på det. Fast det kanske har att göra med vem som lägger fram förslaget?

Jag har visserligen redan berättat att jag inte kommer närvara på kickoffen, i ren och skär protest. Jag blir glad att det är andra som reagerar som jag och hoppas att fler kommer göra likadant.

, ,

  1. #1 av Anders Troberg, mars 21, 2010 - 07:50

    90 kkr är faktiskt inte speciellt dyrt för en tvådagarsaktivitet för 25 pers, det är vad det kostar. Jag skulle rentav säga att det är ganska billigt. Det är också viktigt att riksdagsgruppen är samspelt och laddad inför valrörelsen.

    Jag ser det som väl investerade pengar.

  2. #2 av Anna Troberg, mars 21, 2010 - 08:16

    Hej Terobi,
    Riksdagsgruppen behöver verkligen träffas. Det är enormt viktigt. Det är också jätteviktigt att alla pirater kommer igång med sitt kampanjande. Därför ska dessa 90 000 fördelas ganska så jämt mellan riksdagsgruppen och pirater runt om i landet och ska användas för att trigga igång kampanjandet.

    Det betyder att det kommer att läggas knappt 2000 var på de 25 riksdagskandidater som har störst chans att komma in i riksdagen. Det är inga stora summor med tanke på att dessa kandidater är de som är våra absolut främsta spjutspetsar under valkampanjen. De har tagit på sig ett enormt ansvar för partiet och det är vårt ansvar att se till att de vet vad som förväntas av dem, att de går ut och kampanjar och att de fungerar som grupp. Något annat vore ett svek mot alla dem som röstade upp dem på listorna. De här pengarna är verkligen inte till för att de 25 ska få en trevlig helg, det är till för att de ska få det de behöver för at göra ett fantastiskt jobb för alla dem som satt sin tillit till dem.

    Sedan kan jag glädja dig med att vi har satt igång arbetet för att åka till Bryssel också, eftersom det finns pengar för det. Man bygger inte en bra och tajt grupp på en helg, så därför är det ju alldeles utmärkt att vi får minst ett tillfälle till när merparten av det hela kan bekostas av EU. Därför valde jag att igår ge Tess ansvar för att ordna med den här resan. Hör av dig till henne om du vill hjälpa till.

    Ha det så bra!
    Anna
    .-= Anna Troberg´s last blog ..Tant Gredelin förespråkar skampåle… Igen! =-.

  3. #3 av Anna, mars 21, 2010 - 08:57

    Plocka gärna fram priser för jämförelse… vad kostar en kursgård i snitt?
    .-= Anna´s last blog ..Från ‘Rämnfödd’ =-.

  4. #4 av Anders Troberg, mars 21, 2010 - 10:02

    Priserna beror mycket på var, när och vad man ska ha, men 90 kkr för två dagar för 25 pers, med extern föreläsare, är väldigt billigt.

    Som jämförelse, fundera på vad en natt på hotell i Stockholmsregionen kostar. Här är det med konferenslokal, föreläsare och antagligen käk. Inte alls orimligt.

    Men, visst, om det kan få slut på det här eviga motproduktiva käbblet som inte bidrar till en valseger, så kan jag erbjuda lokal gratis. Jag har platsen och tekniken för ett möte av den storleken (max 150 pers…), samt utrymmen för grupparbeten, dock har jag inte övernattning (såvida folk inte vill sova på golvet eller kommer med husvagn) och maten får man skaffa vid något av de lokala snabbmatställena. Platsen är i Borlänge, så det blir lite reskostnader. Med andra ord, det enda som ingår i mitt erbjudande är lokalen och omgivningarna (som är mycket trevliga), och, om vädret tillåter, frisbee-golfbana och beachvolleybana, men det är vad man får för gratis.

    Rick och Anna har sett lokalen, så de kan avgöra om de tycker att den är lämplig.

  5. #5 av Anders, mars 21, 2010 - 10:29

    De som tycker att det är billigt kan ju bekosta kickoffen med sina privata pengar.
    Jag har just donerat till partiet via ”500 Bäckar” och förväntar mig att pengarna inte slösas bort på dyra lekar för några i toppen. Jag stöttar Terobi.

  6. #6 av Anders Troberg, mars 21, 2010 - 10:37

    Anders: Det är inte lekar. Ett val vinner inte sig själv. Man måste planera, samordna, lägga upp strategier och så vidare. Det sköter inte sig själv, det måste göras.

    Varför tror du företag lägger pengar på kickoffer? De lägger inte pengar på lekar, de gör det för att det är en sund investering. Det får företaget att fungera bättre, det skapar fokus och det ger tydligare gemensamma mål att arbeta mot.

    PP behöver akut få ordning på sin valrörelse. Det här är värt pengarna. Det är i det här valet det avgörs, så vare sig vi gillar det eller inte så gäller ”all in”. Att inte satsa fullt ut om man ändå förlorar allt om man förlorar är bara dumt.

  7. #7 av Anders Troberg, mars 21, 2010 - 10:39

    En sak till:

    ”De som tycker att det är billigt kan ju bekosta kickoffen med sina privata pengar.”

    Om du läser inlägget ovanför ditt så är jag beredd att sponsra med egna medel. Min ekonomi är inte redo för donationer just nu, men jag bidrar ändå med det stöd jag kan ge.

  8. #8 av Terobi, mars 21, 2010 - 13:57

    Anna T: Jag är fullt medveten om att Brysselresan verkar bli av. Tess var hemma hos mig när detta diskuterades. Det är precis som du säger. ”Man bygger inte en bra och tajt grupp på en helg”. Varför lägger man då hela summan på ETT tillfälle? Att vi spenderar 90k + 10k på två tillfällen var inte direkt målet. Vi vill minska budgeten. Jag vill jättegärna att kickoffen blir bra, men man måste använda rimliga medel. Att vi träffas en gång 5 månader innan valet är inte någonting som kommer vara värt den summa pengar som läggs ner

    Anna: Om jag ska leta upp priser för alla kursgårdar i Sverige kommer det ta lite tid. Men jag vet om att vi förra året höll en utbildningshelg för sydare. Vi var 25 personer och kursen hölls på en scoutgård utanför Lund. Lokal: 2600kr, Mat(6 mål+ fika för 25 pers): 3742kr, Budgeterad reseersättning: 2000kr(Användes dock bara 700). Säg att vi gjorde detta för riksdagsgruppen och det är ungefär 10 personer som inte kan betala resan själv. Vi budgeterar 1000 kr/person. Priset skulle då hamna på 16 342 kr. Med dessa mått skulle vi kunna ha minst två träffar, om det nu är så att 45 000 är den summan som riksdagsgruppen använder. Vi skulle kunna ha två sådana träffar och ÄNDÃ… åka till bryssel, utan att trampa över den summan.

    Men åter igen undrar jag, var är transparensen i detta? Varför är det ingen som vet något? Kan ni redovisa hur Otto fördelat 90k? Och ang de lokala kickofferna, varför har min distriktsledare inte hört ett pip om dessa?

  9. #9 av Peter Andersson, mars 21, 2010 - 15:36

    Terobi – Som vanlig men livserfaren medlem i PP är jag närmast chockerad över den omogna självupptagenhet du uppvisar i den här frågan, hur i själva helvete kan du vara så egoistisk och kortsynt att du är beredd att spräcka riksdagsgruppen redan innan den ens har träffats för första gången???

    Och fattar du inte vad t.ex gammelmedia kommer att kunna göra med en sådan sak? Om partigruppen ens förefaller att spricka redan nu så kommer gammelmedia att slita sönder allt vårt hårda PR-arbete som gamar sliter sönder en gnu som brutit benet! Då kan alla 25 glömma att komma in i riksdagen!

    Självklart är det viktigare att 25 personer träffas för att svetsas samman än att 2 personer får åka på en personlig studieresa. Har du aldrig haft ett jobb med årlig kickoff på det sätt som de flesta arbetsplatser har nuförtiden? Har du aldrig varit med om hur det fungerar mycket bättre än att ett par enskilda medarbetare får åka på någon konferens? Har du aldrig funderat på att ta ett personligt banklån och finansiera den där jämra resan själv (som potentiellt blivande riksdagkvinna lär du ju inte ha några problem att hitta en bank som vill hålla sig väl med dig).

    Att du inte är ensam gör inte det hela bättre – ni som nu hotar med att bojkotta kickoffen uppvisar en omogenhet som gränsar till försenad trotsålder – det vore bättre för alla parter (er själva inkluderade) om ni drog tillbaka era kandidaturer och bort era namn från riksdagslistorna så att några andra, mentalt vuxna kandidater kan flyttas upp på valbar plats istället!

    Skärpning För Fan!!! // Peter Andersson – Småland

  10. #10 av Terobi, mars 21, 2010 - 15:48

    Peter: Denna posten handlar inte alls om nån personlig studieresa. Hade du brytt dig om att läsa hela posten som jag tidigare skrivit så hade du sett att det finns andra, bättre saker att lägga 90 000 kr på. Men som jag säger i denna inlägget, jag vill gärna ha en kickoff. Däremot tycker jag inte att den ska kosta 90 000 eller 45 000 kr. Som jag skrev i kommentaren ovanför hade vi en utbildningshelg för 7042 kr, för 25 personer. Varför behöver vi lägga mer pengar på riksdagsgruppens helg? Det är jag och Tess tillsammans som ska försöka styra upp en kickoff i Bryssel, fundera på det innan du hivar ur dig att jag vill spräcka riksdagsgruppen.

    Nu har jag aldrig tagit ett banklån i mina dar, men jag har OTROLIGT svårt att tro att en bank skulle ge ut lån bara för att man KANSKE kommer få en stadig lön om ett halvår. Isf hade inte Amelia, som ändå redan är en vald parlamentariker, haft några problem med att ta lån. Men du som är livserfaren kanske kan peka mig mot en bank som skulle göra det?

    Jag tycker det är intressant att du tycker att stå upp för sina åsikter är samma sak som omognad. Jag håller inte med dig när du säger att det vore bättre för alla partiet om jag drog tillbaka min kandidatur. Det finns ju trots allt en anledning till att jag blev vald.

  11. #11 av Anna, mars 21, 2010 - 16:24

    Terobi, visst kan man sy ihop en helg på en scoutgård eller liknande för mkt lite pengar, om man också har någon som lagar mat (då dessa tenderar att ligga lite off) och folk inte har någonting emot att sova på golvet. Det är antagligen det alternativ som jag själv skulle ha valt för en grupp i ett mindre ambitiöst sammanhang.

    När det gäller jobb och liknande så känns det dock roligare om man INTE kör budgetvarianten med liggunderlag och konferens på en cirkel i skogen med varmkorv som huvudmål.

    Det finns dock utrymme även för sådana arrangemang och någon känner för att ordna detta! Jag dyker gärna upp om du vill samla gruppen till att paddla kanot eller grilla korv i skogen.
    .-= Anna´s last blog ..Från ‘Rämnfödd’ =-.

  12. #12 av Tsim, mars 21, 2010 - 16:27

    Precis som Sandra påpekar ett flertal tillfällen så handlar det inte om att strunta i riksdagskickoffen utan att förvalta pengarna på ett moget och ansvarsfullt sätt. Jag står bakom hennes post och kommentarer till 100%.
    .-= Tsim´s last blog ..Prissätt toppen =-.

  13. #13 av Terobi, mars 21, 2010 - 16:42

    Anna: Nu har du helt fel uppfattning av hur lägret och scoutgården var. Vi åt tacos, pannkakor och hade tillgång till frukt hela tiden. Vi sov i, faktiskt ganska sköna, sängar.

  14. #14 av Peter Andersson, mars 21, 2010 - 17:19

    I och med att jag själv har varit medlem i en ungdomsorganisation (Vi Unga – för cirka tjugo år sedan) som ibland ordnade kurser och/eller läger för just cirka tjugofemtalet personer genom att hyra in oss hos moderorganisationen (Studieförbundet Vuxenskolan) eller i annan motsvarande kursgård så vet jag att det pris man får betala kan vara kraftigt subventionerat. Ofta kunde vi ordna kurser till cirka 25 % av den reella kostnaden eftersom vi i andra änden drog in internbidrag från moderorganisationen, statsbidrag i olika former, kommunala aktivitetsbidrag och i vissa fall också fick själva hyran subventionerad därför att ”byggnaden” i sig fick ”nyttjandestatistik” som hjälpte ägaren/ägarna att få in andra kommunala och statliga bidrag och hålla den kvar på ”marknaden”. Givetvis avrundade vi också avgiften för deltagarna nedåt eftersom det var (och alltid är) ett självändamål att svetsa samman nya och gamla medlemmar, samt tiggde till oss subventionerad mat via någon medlem eller förälder som hade tillgång till Dagab Snabbgrosskort eller dylikt och kunde köpa in råvaror momsfritt, ibland mot att de fick behålla kvittot (kan jag väl säga nu eftersom det torde vara preskriberat). Kort sagt så kunde vi också komma ner i en helgkostnad för tjugofem personer på mellan fem- och tiotusen kronor, tack vare att de reella kostnaderna försvann och kom tillbaka på andra ställen i bokföringen.

    Eftersom piratpartiet inte har någon egen kursgård eller moderorganisation (man är ju så att säga moderorganisationen själva) så får man räkna med att betala fullt pris, reella kostnader och att uthyrande som i det här fallet väl inte får några eller ytterst få sekundära subventioner faktiskt måste ta ut vad det verkligen kostar.

    Vad gäller banklån så får du skaffa dina egna kontakter, jag föreslår att du börjar där mamma sätter satte in din veckopeng så att du kan hänvisa till ”långvarig kund”.

    Som slutkläm ber jag att få påminna om att du (enligt ”om” på denna hemsida/blogg) är ”styrelsemedlem i Ung Pirat, ansvarig för extern kommunikation”, vilket med tanke på ditt nu själviska självbekräftelsebeteende och sätt att sätta sina egna önskemål framför moderpartiets faktiskt framstår som rena skämtet! Om du inte har vett nog att träda tillbaka från riksdagslistan så borde du åtminstone avgå från den funktionen i UP!

    Peter Andersson – Småland (annat län i ungdomen)

  15. #15 av Terobi, mars 21, 2010 - 18:32

    Peter: Du får väl hoppas att kongressen inte ger mig förnyat förtroende nästa helg. Vill du prata vidare om Sydlägret som arrangerades förra året råder jag dig att prata med Anders Hedberg, distriktsledaren i Syd som hade hand om det. I övrigt har jag inget intresse i att fortsätta denna diskussion med dig. Du orkar inte ta in helheten av vad jag skriver, då orkar inte jag lägger ner mer tid på att försöka få dig att förstå.

  16. #16 av Anna Troberg, mars 22, 2010 - 07:22

    Terobi: Otto fördelar inga 90 000 kronor. Han har haft knappt 50 000 till sitt förfögande. Jag säger det igen ungefär hälften av de 90 000 ska gå till riksdagsgruppen. Den andra hälften ska gå ut till distrikten. Jag vet att det låter hemskare att säga att vi ska smörja vårt krås för 90 000, men tyvärr är det inte sant. Därför skulle jag uppskatta om den summan inte upprepades som ett mantra hela tiden.
    .-= Anna Troberg´s last blog ..Tant Gredelin förespråkar skampåle… Igen! =-.

(publiceras inte)