Det är väl fan att man inte skulle kunna vakna upp idag utan att bli påmind om utbildningsministerns idioti. Jan Björnlund och Folkpartiet gör det igen och levererar ännu ett skäl för människor att hata skolan. Denna gången handlar det om att de vill ge rektorer makt att bestämma huruvida elever ska få lov att ha slöja eller inte. Sedan tidigare får rektorerna redan bestämma om lärare får bära slöja eller inte.
Är detta Folkpartiets idé av att uppmuntra muslimska kvinnor att söka in på lärarutbildningen? Ska elever behöva välja mellan skola och religion? Ska de behöva välja mellan sin utbildning och i värsta fall deras familj? Hur fasiken är det tänkt att detta ska föra Sverige samman när man vill göra det extremt svårt för en specifik målgrupp att kunna vara det de är, eller låta dem göra val baserat på deras tro?
Att motivera detta med kommunikationsproblem för att man bär en slöja är det löjligaste jag hört. Jag har haft tillräckligt många slöjbärande kvinnor omkring mig för att kunna konstatera att kommunikationsproblem beror inte på slöja. Annars undrar jag varför det blir kommunikationsmissar med icke-slöjbärande kvinnor med. Eller människor överhuvudtaget för den delen.
Jag minns när jag gick i skolan och klassen delades upp i mindre grupper. Det var en klasskamrat som fick tiden av lärarna att berätta för oss andra att hon hade valt att börja använda slöja. Hon ville prata med oss och fråga oss vad vid tyckte eftersom att hon var rädd för att bli mobbad. Istället för det hade vi istället en öppen diskussion om varför hon hade valt att börja använda slöja. Vi visade alla stöd mot henne och jag tror aldrig att hon på den skolan fick några större problem på grund av att hon bar slöja. Min kommunikation med henne fortsatte att fungera alldeles utmärkt.
Kan inte utbildningsministern börja fokusera på vad det är han egentligen ska göra, att förbättra utbildningen här i Sverige? Kan han inte överlämna förtryck och sån skit till Sverigedemokraterna?
Jag gillar visserligen att visa mitt vackra ansikte och min coola frisyr, men det är nästan så att jag tänker börjar bära slöja för att provocera. Undrar om Björklund kommer ha problem med att kommunicera med mig också.
Folkpartiet, ni är några jävla LOLliberaler.


#1 av Mikke, augusti 4, 2010 - 09:45
+1
#2 av David, augusti 4, 2010 - 10:04
Har du verkligen haft en massa människor med _heltäckande_ slöja omkring dig? För det är ju enbart det som diskuteras, inte vanliga slöjor.
Jag undrar också om det här inte är något slags SD-flört, problemet är ju minimalt. Men samtidigt håller jag med i sakfrågan: religionsfrihet innebär inte att man har frihet att välja allt helt själv. Att kunna se lärarens ansikte är inget orimligt krav.
#3 av Terobi, augusti 4, 2010 - 10:23
Nej, jag kan erkänna att jag inte haft en _massa_ människor med _heltäckande_ slöjor omkring mig. Men jag tror att detta kan jämföras med vilken kulturkrock som helst. Det kanske blir missförstånd och svårigheter i början, men efter ett tag så vänjer man sig och man lär sig tänka på andra delar av kroppsspråket. Missförstånd sker ju även när man är nakna, eller ”vanligt klädd”. Missförstånd sker mellan alla typer av människor och jag tycker det är fel att påstå att i muslimska kvinnors fall är det pga deras slöja. Vad ska vi som inte bär slöja skylla på? Idioti?
Jag tycker inte att potentiella lärare ska behöva välja mellan sin tro och att undervisa. Jag tycker inte att elever inte ska kunna studera för att de inte vill svika sin familj.
#4 av Isak Gerson, augusti 4, 2010 - 10:32
Folkpartiet visar sitt rätta ansikte! De gjorde det när Jan Björklund talade i Almedalen också. Det liberala budskapet var att alla skulle pressas till samma ambitionsnivå i skolan och att man skulle kriga mer mot muslimer. Liberalt.
.-= Isak Gerson´s last blog ..Framtidsmanifestet =-.
#5 av Isak Gerson, augusti 4, 2010 - 10:32
Jag älskar alla maneter i ditt nya tema (:=~~~~~
.-= Isak Gerson´s last blog ..Framtidsmanifestet =-.
#6 av Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna, augusti 4, 2010 - 10:32
Det är nästan så att man funderar på att börja bära burka/niqab på ”rent trots”, av PRINCIP, för att stå upp för individers självbestämmanderätt! Ingen, vare sig far, mor, bror, kompisar eller pojkvän, lärare, rektor eller annan människa över huvud taget bestämmer om jag ”ska visa upp mig” eller ej! Det är inte min livsuppgift att vara ”behagfull” och jag vill inte bli beundrad för mitt utseendes skull, utan för mina kunskaper och inre kvaliter, om något alls. Jag är en fri och självständig människa; mig äger ingen, och det är min ensak att välja om jag vill visa mitt ansikte eller om jag föredrar att inte bli tittad på/vara anonym!
Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna
#7 av Fredrik, augusti 4, 2010 - 10:49
Det är inte din ensak.
Att kunna se ansiktet på de man pratar med är en så ingrodd del i den svenska kulturen, att det skapar praktiska problem om man gömmer sig.
Förresten, när det gäller barn, så är det i vilket fall inte deras ensak vad de har på sig, utan föräldrarna har ofta åsikter.
Barn ska inte kunna tvingas att ha burka eller niqab, åtminstone inte i skolan.
#8 av Fredrik, augusti 4, 2010 - 10:52
Uppföljning:
Visst, en myndig får ha heltäckande kläder. Men då får man vara beredd på att ingen vill prata med en, att man inte kan få jobb som kräver att man träffar människor, osv.
#9 av äkta liberal, augusti 4, 2010 - 11:01
Jag undrar lite över att den här frågan upprör liberaler och faktiskt också feminister och personer till vänster. Det känns lite tråkigt att höra kommentarer om att kvinnorna faktiskt har bestämt själva att de vill ha heltäckande slöja. Det är trams. Heltäckande slöja är ett kulturellt uttryck för kvinnoförtryck. Att kvinnor påstår att de valt att bära slöja är inte samma sak. Jag tycker att det är bra att FP vill lagstifta mot kvinnoförtryck!
#10 av äkta liberal, augusti 4, 2010 - 11:04
Du skriver ”Jag tycker inte att elever inte ska kunna studera för att de inte vill svika sin familj.”
Den som tvingas bära heltäckande slöja, inte träffa manliga vänner är väl den som blivit sviken av sin familj?
#11 av äkta liberal, augusti 4, 2010 - 11:16
Etnisk svensk kvinna, du skriver så här:
”Ingen, vare sig far, mor, bror, kompisar eller pojkvän, lärare, rektor eller annan människa över huvud taget bestämmer om jag â€ska visa upp mig†eller ej!”
Har du inte förstått vad slöjan är för något? En symbol för mannens äganderätt av kvinnan, hon får inte visa sitt ansikte för någon annan än sin man som äger henne. Ditt argument är ju helt rätt men du använder det fel. Ingen ska tala om för dig om du ska visa upp dig eller ej, helt riktigt. Men slöjan som kvinnor tvingas bära hur är det med den?
#12 av Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna, augusti 4, 2010 - 11:25
Ska vi alltså förbjuda distansstudier och distansarbete, samt hindra blinda att arbeta, då enda sättet att kommunicera är medelst synen?
#13 av Terobi, augusti 4, 2010 - 12:19
Äkta liberal: Om det är så att en kvinna blir tvingad till att bära slöja tycker jag det är bättre att angripa det problemet än att förbjuda att de får bära dem. Att man förbjuder det i skolan kan många gånger leda till att de i så fall väljer att inte studera, eftersom att om de tvingas ta av sin slöja kanske leder till att de blir misshandlade av sina män. Varför ska vi tvinga in dessa kvinnor i dessa situationer? Är det inte männen/familjen vi borde komma åt istället?
#14 av Terobi, augusti 4, 2010 - 12:21
Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna: Mycket bra synpunkt. Om det nu krävs att man ska kunna se på varandra för att kommunikationen ska fungera, hur gör vi med t.ex blinda. Vi avrättar dem på plats eftersom att ingen någonsin kommer kunna kommunicera med dem?
#15 av OlofB, augusti 4, 2010 - 12:59
#wordnesss
.-= OlofB´s last blog ..Transparens vs makt =-.
#16 av Etniskt svensk, icke-muslimsk kvinna, augusti 4, 2010 - 13:50
Precis! För blinda är det ”stupstocken direkt” som gäller, dessutom tycker jag
det är bäst att vi inför ett allmänt förbud mot skriftlig kommunikation och användande av telefon i både arbetsliv och skolvärld, då man ju inte heller då ser varandras ansikten eller har ögonkontakt.
#17 av Fredrik, augusti 4, 2010 - 15:59
Blinda sätter vi som bekant i specialskola. Så KAN man ju göra med niqab-bärarna också, men… det är inte rätt.